Kişinin yasevimliığı toplum ortamında değeri olan , yetenek, tutum ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkârme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanılamamı yapılabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına tatminkâr ) değkârme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakarak;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde değkârtirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkârme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç gerçek öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tamlık kültürler muhtevain tıpkıdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak değkârebilir, fakat sürecin doğkakımı değkârmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biraşkın filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna dayalı farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen standart tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değkârikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime dayalı temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkârikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, âdem muhtevain yaşam boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere tatminkâr olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin kârletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, yetişek merkezleri kabilinden mekânlarda verilen yetişek formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek olgunlaşmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda evet da kurumlarda belli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise spontane gelişen plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir dizge olarak ele alındığında ise yetişek sisteminin üç gerçek ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Mebde; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, izin, imtihan mealları kabilinden istenilen davranış değkâriklikleridir.